Ridpasset idag!

2012-04-08 • 21:01:00 / Allmänt / Kommentarer (6)

Jag red ju idag, för jag är med på denhär Idrottssatsningen på ridskolan, så då skulle vi dit och bl.a rida idag!



Vi började med att alla skulle få välja hästar (vi red dressyr) och jag valde ju såklart Eddy!
Gjorde iordning honom och så, och så skulle vi också ta av stigbyglarna för vi skulle ha sitsträning.

Red fram och så, hon kändes rätt så pigg, eller ja, piggare än vanligt iallafall;)
Vi tänkte och pratade mycket om sitsen, alla linjer, och allt sånt ni vet.
Vi gjorde halter och igångsättningar, och så skulle vi blunda när vi gjorde halt och satte igång, för att verklligen känna vad hästen gjorde och vart den hade sina bakben!
Det gjorde vi också i trav, och ibörjan så skulle vi inte rida lätt "vanligt" utan "sitt, sitt, stå, sitt, sitt, stå" och så vidare, det gjorde vi för att vi skulle hitta våran balans och så. Det kändes lite ovant ibörjan, men sen vänjde man sig.

Sen travade vi lite och så, och så skulle vi blunda och öka 10 steg, och sen "normal" tempo, och hålla på så, och då fick man inte andvända skänklarna eller spö, utan man skulle "gunga fram" hästen med sätet.
När vi gjorde det, så skulle vi hålla våra tummar ovanpå varandra, så att man inte skulle ta isär händerna, riktigt bra faktiskt, då tänkte man ju mer på det!

Sen gick vi in och gjorde serpentinbågar, först i skritt och sen i trav, med halter och avsaktningar på medellinjen.eSen gjorde vi även volter i varje båge, och på långsidan gjorde vi dom där 10 ökningsstegen.
Eddy var väldigt fin, för det mesta och lyssnade väldigt bra, men jag tänkte mer på min sits än att han skulle gå fint. Och när vi gjorde det här så hade vi fortfarande tummarna på varandra.

Sen lite senare byggde vi på övningen ännu mer, och tillslut såg den ut såhär:


och där det är en svart prick, skulle man fatta höger galopp, altså förvänd galopp. Det gick verkligen super med den förvända galoppen, och dom andra fattningarna fattade han rätt och snabbt på också:D  Trodde inte att det skulle gå så bra, han har ju problem med att fatta vänster galopp, men det har verklgien blivit mycket bättre (y)

Han lyssnade inte jätte bra ibörjan på avsaktningarna till skritt, men det blev mycket bättre sen :D
och i vänstergaloppen var han  jättefin också :))

Det höll vi på med ett tag, sen red vi lite på hörnlinjerna och ökade och allt sånt:)
Och i slutet kände jag verklgien att min sits hade förbättras lite, för jag tänkte verklgien på att sträcka på mig och allt sånt som man inte alltid tänker på, och Fia sa också att den blev bättre och bättre :D

 och sen avslutade vi med "klacksparkar" med raka med där bak och sen över hästens hals med armarna rätt ut, hahahha, känner att jag kanske borde träna lite mer på det.. ;))
Jag tycker att ridpasset gick helt okej, det var väldigt kul och Eddy lyssnade och var väldigt fin, men jag lärde mig riktigt mycket iallafall, och det är ju alltid kul! :D
Kommentarer
Amanda - en satsande dressyrryttare

svar: Asså visst är den snygg?! :o vill också ha den!! <3

2012-04-08 // 21:48:48
Hemsida: http://perfectpony.blogg.se/
Josefine Arvehall

Har du egen häst eller?:)

2012-04-09 // 15:23:46
Hemsida: http://jossesphoto.blogg.se/
Johanna

Fin blogg!

Bloglovinbyte?!

2012-04-09 // 17:47:21
Hemsida: http://jojjohannaaaa.blogg.se/
Emma

Fin blogg! Kika gärna in hos mig med och släng gärna in en kommentar om du har lust med det. Följa varandra via bloglovin? :)

2012-04-09 // 17:48:48
Hemsida: http://emmawidahl.blogg.se/
Sandra Åhfelt - TÄÄÄVLINGAR !!

Hej ! Vill bara beträtta att du nu kan vinna ett valfritt iPhoneskal i min blogg, hade vart jätte roligt om du var med.

http://saandriiiee.blogg.se/2012/april/vinn-iphoneskal.html#comment



KRAM!

2012-04-09 // 18:15:00
Hemsida: http://saandriiiee.blogg.se/
Josefine Arvehall

Sv; Okej, jag vill också ha en egen häst:)

2012-04-09 // 20:36:27
Hemsida: http://jossesphoto.blogg.se/



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Tillbaka till startsidan

<" />
Om mig
Helluu, Frida Rydbjer här! Tjej, född 1998 och tycker om det mesta. Bloggar ca en gång i månaden och orkar ej byta header/design, så ni får stå ut med dessa gamla bilder! Puss o kram




Senaste inläggen