Åsiktsinlägg - Ridskolor

2012-07-25 • 17:00:00 / Allmänt / Kommentarer (1)
Ja, detta tas upp rätt mycket i hästvärlden tror jag. 
Alla har olika åsikter, vissa säger "Stackars hästar, andra säger "Åh, ridskolehästar har så bra liv." Enligt mig, som rider på ridskola, så tycker jag att ridskolor är himlans bra - Oftast! Min ridskola älskar jag. Dom tar hand om hästarna, och människorna dessutom och ridlärarna är bra utbildade. På vissa ridskolor så står hästarna med sadel och träns i 4 timmar i en liten spilta och väntar. Det tycker jag väll lite sådär om, liksom tänk dig själv..
 
Men senast häromdan så läste jag ett långt inlägg om att min ridkola sög. det tycker jag verkligen inte om, då Örebro fältrittklubb tar hand om sina hästar och dom gör oftast allt dom kan för sina hästar. 
Vissa hästar trivs ju bara inte på ridskola, medans andra trivs hur bra som hälst. Det ser man verkligen på "min" ridskola, ifall hästarna trivs eller inte. Dom har ju liksom över 50 hästar och då är det inte jättelätt att få alla hästarna att trivas, men dom gör ju så gott dom kan. De hästar som verkligen inte trivts där, har sålts, och det är ju jättebra.
 
Sen kommer vi ju till dehär med ryttarna. Det är oftast privatryttare som kan slänga ur sig en elak komentar som "nejmen fy vad dålig h*n är, h*n rider ju bara på ridskola, h*n kommer aldrig att bli något". Men där har ni helst fel, bara för att endel privatryttare får allt dom pekar på och har flera stycken hästar, betyder det inte att dom är duktigare. Vi ridskoleryttare kämpar och brinner minst lika mycket som dom med egen häst, men bara för att vi inte får en häst sådär, så kämpar vi på endå! Och det är faktiskt ofta som ridskolehästar tillomed är svårare än privathästarna, visst de privata kanske har lite mer temperament ibland och så, men liksom att få hästarna på ridskolan att verkligen jobba under sig. Det är ju eftersom det rider många olika ryttare på alla hästarna, och dem alltid inte behöver jobba med visssa ryttare. Remember this.
 
Så, vad jag vill säga, till framförallt privatryttare som aldrig ens ridit på ridskola, döm verkligen inte ridskolorna i förhand, dom flesta är inte så dåliga som vissa kanske tror, och döm verkligen inte ryttarna!
 
 
 
Vad tycker ni om detta? Gillar ni ridskolor, Varför/ Varför inte?
 
Kommentarer
Kajsa

jag tycker karslunds ridskola är sådär, men endå bra!
tycker det ska få vara ute i hage längre. om inte ska de isf stå i box tycker jag..
men ridlärarna är ju välutbildade och så, men Ponse ser man ju klart oc tydligt att han inte trivs och därför borde ju han säljas tycker jag..:/
ha en fortsatt bra dag! :)

Svar: Ah, dom borde få vara ute längre, fast isåfall skulle dom ju inte kunna ha lika många lektioner:/ Men ah, jag tycker den är bra! Och ja, Ponsse tycker jag verkligen borde få säljas..:(Kram!
Frida

2012-07-26 // 15:12:18
Hemsida: http://kajsasoderfeldt.blogg.se



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Tillbaka till startsidan

<" />
Om mig
Helluu, Frida Rydbjer här! Tjej, född 1998 och tycker om det mesta. Bloggar ca en gång i månaden och orkar ej byta header/design, så ni får stå ut med dessa gamla bilder! Puss o kram




Senaste inläggen