vibymuppen.blogg.se - Åsiktsinlägg - Hjälpmedel

2012-07-30 • 07:00:00 / Allmänt / Kommentarer (0)
Hej på er ! Fick frågan om att gästblogga hos Frida och såklart tackar man ja. Jag gillar verkligen inte att skriva om mig själv, skriver alltid  olika på varje gång och de blir alltid tråkigt , långt och jobbigt så om ni vill följa mig och veta lite mer kan ni kika in på bloggen och bilda eran egna uppfattning om mig och min ponny. I detta inlägg tänkte jag istället skriva ett åsiktsinlägg och det två andra hade jag tänkt mig att skriva lite om min ponny och tillsist våra mål i dressyren och hoppningen.
 
 
Det finns mycket hjälpmedel till slöa hästar, hästar med högt huvud o.s.v. Men många ryttare har spö samt sporrar. Jag kan säga att jag tycker att det är helt okej om man kan hantera det, då menar jag en ryttare som använder det direkt utan någon drivning innan det tycker inte jag är shyst mot hästen det är skillnad om man säger åt hästen gågng på gång utan någon reaktion.
Ibland har även jag dessa hjälpmedel men jag kan säga att Zilda ska göra mycket för att jag ska använda de, jag är så försiktgt med att anväda det , känner mig taskig faktiskt ibland . Jag har med spöt eller har på mig sporrar fast jag använder det inte , jag har bara och vissat om sagt. Jag tycker att man inte ska använda spö och sporrar i onödan, om man inte behöver det så ska man inte använda det heller, jag har sett många som slår hästen med spöt vid varje hopp eller så med sporrarna varje steg. När jag har sporrar så använder jag det vid drivning, då Zilda börjar tröga ihop lite när hon går iform, ja ni vet ju hur det brukar bli när hästen söker sig ner och då blir resten trögt då man måste vara med och driva. Spö har jag alltid vid tävling, då och då vid träning hemma har jag aldrig spö, det är väldigt sällan faktiskt.
Det finns ju även ryttare som använder det för att skada hästen, de ger ett ont kommando med sporrarna och trycker till för att hästen ska bocka/sparka bakut eller stegra och det gillar jag inte, ska man göra ett kommando ska det vara trivsamt och bra inlärt inget dumt och obehagligt för hästen så att säga. Spött ska man inte använde dött eller dött utan man tar en riktigt rap och inget mer och det ska vara när detväl gäller, sitter man och små döttar så blir hästen bara uttråkad. Det är inte taskigt att säga åt hästen men det är taskigt att slå den flera gånger är man inte behöver, förstår ni skillnaden ?
 
Sporrarna tycker jag att man inte ska sitta och hacka in i hästen mage, jag har sett att någrahästen har haft sår vid magen/sporren för att hästen har fått den hackad gång på gång och det gillar jag inte, man ska kunna hantera det man använder på ett bra sätt och inte förstöra hästen så den blir skadad eller skänkeldöv. 
 
För att kortfatta det så tycker jag att man kan använda dessa hjälpmedel vid bra tillfälle samt om man han hantera det på de rätta sättet alltså inte så gång på gång och göra skador , tänkt själva om det var ni som fick sporrarna eller spöt på er hela tiden, det är inte så skönt va ? .
 
// Emma - http://vibymuppen.blogg.se
Kommentarer



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Tillbaka till startsidan

<" />
Om mig
Helluu, Frida Rydbjer här! Tjej, född 1998 och tycker om det mesta. Bloggar ca en gång i månaden och orkar ej byta header/design, så ni får stå ut med dessa gamla bilder! Puss o kram




Senaste inläggen